Efteruddannelse er ikke en del af en lønforhandling. Det slår advokat i Pharmadanmark Casper Gad fast. Derimod passer forhandlingen om efteruddannelse godt ind i en medarbejderudviklingssamtale (MUS).
Man kan hurtigt komme til at gøre det for let for sin arbejdsgiver, hvis man bringer ønsker om kompetenceudvikling op ved en lønforhandling. For pengene til løn og kompetenceudvikling kommer ofte fra to forskellige kasser, og de lønkroner, chefen sparer på dig, kan så gives til en anden. Samtidig giver din kompetenceudvikling som regel også værdi for chefen.
- Hvis efteruddannelse skal med i en lønforhandling, anbefaler vi kun, at det sker, hvis det fx er efteruddannelse, som ikke er nærliggende for dit arbejdsområde, og din arbejdsgiver måske ikke lige umiddelbart kan se gevinsten ved det, mens det betyder meget for dig. I det tilfælde kan det være den rette løsning, siger advokat Casper Gad, der er advokat i den juridiske afdeling i Veterinær og Life Science Danmark (VLS).
Her anbefaler man altid medlemmerne at tage snakken i andet regi end lønforhandling. Det kunne være i forbindelse med den årlige MUS.
- Hvis du kommer velforberedt til MUS og har et konkret kursus samt argumenterne klar som en samlet pakke, så er der større chance for, at arbejdsgiveren er positivt stemt. En lønforhandling er derimod en mere fastlåst situation, for interesserne er mere skarpt trukket op grundet forhandlingens natur.
Vær ærlig med dig selv. Vil du have kompetenceudvikling, fordi alle andre får det, og du også vil have, at arbejdsgiver skal anerkende og giver dig noget?
Han anbefaler desuden, at man gør sig det helt klart, hvorfor man ønsker efteruddannelse:
- Vær ærlig med dig selv. Vil du have kompetenceudvikling, fordi alle andre får det, og du også vil have, at arbejdsgiver skal anerkende og giver dig noget? Eller vil du have det, fordi du kan se, at det er vildt spændende og kan gøre dig bedre? Eller er det fordi, du kan se, at du sakker bagud, og derfor bliver nødt til at have kompetenceudvikling? Hvis du er ærlig over for dig selv, er det lettere at forberede argumenterne over for din chef, forklarer Casper Gad og fortsætter:
- Prøv at sætte dig ind i, hvad din leders reaktion vil være på det forslag, du kommer med. Du kan ikke vide, om de har pengene. Men du kan måske godt sætte dig ind i, hvad arbejdsstedet mangler af kompetencer. Er der nogen områder, hvor de kan udvikle eller udvide? Gør det nemt for dem at bruge pengene på dig. Det ideelle er jo, hvis I begge to vinder ved det. Du bliver klogere, og arbejdsgiver får merværdi i form af en medarbejder, der kan noget mere.
Casper Gads råd er, at man ikke bare skal sidde og vente på, at lederen kommer og tilbyder efteruddannelse. Man skal selv byde sig til.
- Der er ikke køkultur her. Du skal selv gøre forarbejdet og komme med forslaget og salgstalen, hvis du skal have de bedste chancer for succes.
Kompetenceudvikling kan bruges i lønforhandling
Nye kompetencer, som bliver brugt aktivt i arbejdet, kan være et argument for en lønstigning. Men man skal vise det i løbet af året.
- Det vigtigste råd i forhold til lønforhandling er, at du sætter dine evner i spil i løbet af året inden forhandlingen. Populært sagt begynder lønforhandlingen, så snart du forlader din forrige lønforhandling. Det er ikke tiden inde i lokalet, hvor du flytter din chefs holdning mest, fortæller Casper Gad og fortsætter:
- Ansvar, viden, kompetencer og opsøgende indsats i forhold til at løse opgaver hænger sammen med løn. Men man skal sætte det i spil hen over året. Det er svært at få en lønstigning alene fordi, du har været på kursus. Hvis du har taget et projektlederkursus, skal chefen også se, at du bagefter løfter projektlederopgaver. Det er sådan, du gør det let for dig selv.
Inden du skal til lønforhandling, kan du spørge dig selv, hvad du er mest stolt af at have leveret i dit arbejde hen over året.
- Du skal ikke komme med alle dine argumenter for, hvorfor du er en god medarbejder. Du skal derimod udvælge de få rigtig gode argumenter og så gentage disse. For hvis du bruger en masse argumenter, så er det formentlig de mindre gode argumenter, I ender med at sidde og diskutere. Så hold dig til de bedste, og gentag hellere, frem for at finde flere argumenter frem. Hold fast i de gode argumenter, afslutter Casper Gad, der anbefaler, at man generelt holder sig til max tre gode argumenter i en lønforhandling.