Formålet med generalforsamlingerne er bl.a. at opnå enighed om FVEs politik inden for alle aspekter af dyrlægefaget. Det sker gennem udarbejdelse af og efterfølgende afstemning om politikpapirer, som FVE bruger i deres lobbyarbejde overfor EUs institutioner.
Det er et lobbyarbejde, der foregår på mange niveauer – lige fra embedsmænd over interesseorganisationer, fagspecialister og politikere til EU-kommissærer. Politikpapirerne er også en af DDDs muligheder for at få indflydelse på EU-politikken, og DDD prioriterer derfor at deltage i arbejdet og besvare høringer om nye politikpapirer.
Hvad er dyrlægernes prioritering på europæisk plan?
FVEs dyrevelfærdsarbejdsgruppe er en aktiv gruppe, som udarbejder mange politikpapirer indenfor hele det brede dyrevelfærdsområde. Ved FVEs generalforsamling den 12. november var der et papir omkring velfærdsvenlige faresystemer til søer til afstemning. Papiret blev vedtaget og kan læses på FVEs hjemmeside.
For at sikre, at der er en linje og en prioritering i måden at arbejde med dyrevelfærd på, har gruppen udarbejdet en strategi, som har været til kommentering blandt alle 39 medlemslande, og som også var fremlagt til vedtagelse på generalforsamlingen.
Det er i sagens natur et omfattende strategipapir, men hovedformålet er at støtte europæiske dyrlæger i arbejdet med udvikling og løsninger af »real-life«-dyrevelfærdsproblemer på alle niveauer og indenfor alle sektorer. Der er derudover udarbejdet en lang liste, hvor der for alle dyrearter er nævnt områder, der skal arbejdes med, og en kortere liste med helt aktuelle dyrevelfærdsproblemer, hvor der umiddelbart skal ses på udarbejdelse af politikpapirer/holdninger.
FVEs hovedprincip i papiret er at arbejde ud fra et princip om, at dyrlæger agerer med primært fokus på dyrevelfærd og dyreetik i enhver henseende, også i de tilfælde, hvor dyrlægen kan stå i en interessekonflikt i forhold til andre forhold, såsom klienter, indtjening, industrielt eller politisk pres mv.
Der er mange spændende betragtninger i papiret - fx omkring etik i brug af dyr i forhold til dyr som et følende væsen. Det kan derfor anbefales som læsestof, hvis du har interesse i principper for udvikling og varetagelse af dyrevelfærd.
Risikobaseret lovgivning vinder indpas, men kommer til at tage tid
På generalforsamlingen i UEVH var der blandt andet et oplæg om udfordringerne med risikobaseret lovgivning. Oplægget var udarbejdet under projektet RIBMINS (Risk-based meat inspection and integrates meat safety assurance) og blev præsenteret af Ole Alvseike fra Norge.
Lovgivning skal være præcis, anvendelig, juridisk og faglig korrekt – derudover skal den være kort, enkel og i et sprog, som kan forstås af lægmand og fagfolk. En risiko kan beregnes som sandsynlighed x konsekvens –
og hvad der er relevant afhænger af perspektivet.
Kravene til præcis lovgivning medfører ofte, at krav bliver meget konkrete og meget lidt risikobaserede. Dette sker blandt andet som en følge af, at krav i lovgivning kan blive farvet af, hvilken praksis, metoder mv., som de, der skriver lovgivningen, kender til på det tidspunkt – lidt i retning af en beskrivelse af lovgivernes opfattelse af »best practice« – fx virksomheden skal gøre X, Y, Z. I oplægget blev det betegnet som »normative regler«.
For at undgå dette kan lovgivning omvendt også komme til at blive meget generisk og mere indeholde en beskrivelse af formålet (fx undgå kontamination) med reglerne – hvorefter det er op til læseren/brugeren at finde ud af, hvordan det kan opnås. I oplægget blev det betegnet som »funktionelle krav«.
En løsning på denne udfordring kan være at udforme lovgivning med normative regler – men med et alternativ i form af et funktionelt krav. Fx virksomheden skal gøre X, Y, Z – eller andet, som har samme sikkerhed.
Generalforsamlingen drøftede fordele og ulemper ved risikobaseret lovgivning – på den ene side er det meget fleksibelt og kan tilpasses situationen i det enkelte medlemsland. På den anden side kan det også medføre ret store variationer i tolkningen og udmøntningen af reglerne. Risikobaseret lovgivning vinder indpas – men det kommer til at tage tid.
Lange transporter af dyr
EASVOs generalforsamling blev der refereret fra en OIE-workshop om »long distance transport of animals« med fokus på transport af dyr via land og vand mellem Europa og Mellemøsten.
Formålet med workshoppens arbejde var at styrke forståelsen af relevante OIE- standarder, særlig i relation til ansvar og påkrævet informationsudveksling mellem de forskellige kompetente myndigheder. Blandt konklusioner fra workshoppens arbejde blev nævnt:
- Skibstransport skaber problemer med klart at definere en enkelt transports forløb
- Skibstransport bliver ofte ikke inkluderet i transportens samlede ruteplan
- Transportørerne er ikke autoriserede til transport på vand
- Der foreligger ikke dokumentation for skibstransporten
- Dyrlæger mangler kompetencer med hensyn til transport af dyr over lange afstande
- Der mangler veterinære beredskabsplaner på skibstransportområdet.
Workshoppen havde defineret nødvendige fokusområder – blandt andet:
- Øget kommunikation mellem myndigheder og NGO’er
- Forbedring af dyrlægers uddannelse på transportområdet
- Autorisation af transportører
- Godkendelse af skibe, som anvendes til skibstransport
- Definition af organisator gældende for den samlede transport
- Dokumentation for sundhedsstatus/dødelighed under transporten.
Desuden blev særlige punkter fra EU-Kommissionens plan omkring dyretransporter nævnt:
- Regler for registrering af skibe til dyretransport med udgangen af 2021
- Audits på skibstransport af dyr i 2022
- Øget kommunikation mellem medlemslandene
- Lovgivning omkring opsamling og udveksling af information fra officiel kontrol af skibe til dyretransport.
Workshoppens anbefalinger var:
- Udvikling af en central database med data fra »long distance transport of animals«, som europæiske certificerende dyrlæger kan tilgå
- Mulighed for at kunne kræve en dyrlæges tilstedeværelse ved skibstransport af dyr
- Regler for krav om dokumentation for bestemmelsesstedets status og standard
- Regler for krav om en plan, hvis skibstransporten aflyses.