Generation Z rammer arbejdsmarkedet lige om lidt. De er vokset op i et rigere samfund end de foregående generationer. De er vant til støtte, dialog og medbestemmelse i hjemmet.
- Fra barnsben er de blevet spurgt om alt lige fra, hvad de kunne tænke sig til aftensmad til, hvor ferien skulle gå hen. Og de er blevet rost, når de kom hjem med en tegning fra børnehaven eller scorede et mål til fodbold, siger konsulent Dorte Kvistgaard.
De har spillet online spil med engelsktalende jævnaldrende, siden de var små, så sprog er ikke nogen barriere for dem. Og de er opvokset med at se forskellighed som noget positivt og konstruktivt.
- De ser mere på, hvem man er fremfor, hvad man er. Venner og netværk er meget afgørende. Generation Z bruger meget energi på at vedligeholde og udvikle deres netværk. Og de stiller høje krav til uddannelse og jobs.
Alt dette har også negative konsekvenser, da det kan være hårdt at leve i en tid og en kultur, hvor forventningerne er høje, og det handler om at træffe de helt rigtige valg. Der ses en stigning i psykiske lidelser i form af angst, stress og depression, som man ikke ser hos andre generationer.
Generation Z på arbejdsmarkedet
I Generation Z’ teenagetid har der været en stærk økonomi og meget lav arbejdsløshed, og de er kræsne med deres jobs. Det kan de tillade sig, for virksomhederne har længe været tvunget til at konkurrere om arbejdskraften.
De unge forventer mere af deres leder og kræver, at han eller hun er opmærksom på deres løsning af arbejdsopgaver, trivsel og udvikling.
- Tidligere skulle man være glad for at have et job, og hvis der var problemer, var man nødt til at affinde sig med det. Den nye generation vil gerne have det sjovt, når de går på arbejde, og det skal være et sted, hvor der er plads til at realisere sig selv. De stiller krav fra dag ét og mister hurtigt motivationen, hvis de ikke kan se en mening med opgaverne
eller et potentiale for udvikling.
De er spået til at have 32 jobs i løbet af deres arbejdsliv og maksimalt blive fire år på arbejdspladsen.
- Vi kommer ikke til at se så mange holde 10-års jubilæum. De er mere tilbøjelige til at skifte jobs, også hvis de er tilfredse med deres nuværende arbejde.
De unge forventer mere af deres leder og kræver, at han eller hun er opmærksom på deres løsning af arbejdsopgaver, trivsel og udvikling. Og de vil anerkendes. Som leder af generation Z medarbejdere bliver lederen nødt til at investere tid i at indgå i dialog med de unge medarbejdere og være nysgerrig på deres behov og værdier.