»Det er jo Dyrlægeforeningen, der kender os bedst«

DDD DDD ringede i foråret til medlemmer, der havde været uddannede i et år, for at høre, hvad de synes om deres fagforening i forbindelse med overgangen til fuld kontingentbetaling. Der var mange positive tilbagemeldinger på opringningerne, og stort set alle var glade for den personlige henvendelse. DVT har efterfølgende talt med to medlemmer for at få uddybet deres svar.

Interview

Steffen From blev uddannet dyrlæge i februar 2019 og fik i april 2019 job i CowCon, som i modsætning til, hvad navnet antyder, også beskæftiger sig med familiedyr. Steffen blev af en sagsbehandler i sekretariatet opfordret til at tilmelde sig dyrlægernes vikarbureau, og allerede dagen efter gav det pote med en henvendelse fra CowCon. Før det havde Steffen fået hjælp i sekretariatet til ansøgning og CV, og da kontrakten blev tjekket, fandt sagsbehandleren en lille regnefejl, som omgående blev rettet.

På spørgsmålet om, hvad hans generelle opfattelse af Dyrlægeforeningen er, svarer Steffen:

- De er imødekommende, hjælpsomme, er der, når man har brug for det, og er hurtige til at svare.

Laura Rosalie Jarløv Kjøller har ikke været lige så meget i kontakt med Dyrlægeforeningen. Men hun er opmærksom på at sende kontrakten til ADO, hvis der en dag kommer et jobskifte.

Laura blev også færdig som dyrlæge i 2019 og fik job i Birkerød Dyreklinik 1. april, hvor hun fortsat er meget glad for at være.

Både Laura og Steffen er enige om, at de vil anbefale andre at melde sig ind.

- Det er helt naturligt at være medlem af DDD, og jeg mener, at man skal støtte op om sin fagforening, uddyber Laura.

- Ja, selvfølgelig, er Steffens kontante svar.

De har begge deltaget på DDDs årsmøde sidste år og var meget begejstrede for det. De håber, at kunne deltage igen, og Laura er glad for at stå for vagtplanerne på arbejde, så hun er sikker på at kunne deltage.

Men er der så noget, de savner fra deres fagforening?

Laura forklarer, at hun synes, at det er trygt at vide, at DDD – og særligt ADO – er der for en, hvis man har brug for hjælp. Det eneste, hun savner, er en tydeligere markering af de vandtætte skotter mellem ADO og DA. Laura foreslår, at man kan overveje to forskellige telefonnumre som løsning på problemet.

Steffen nævner den samme bekymring, men er mere optaget af, at han mener, at DDDs forsikringer er dyre, og opfordrer til, at der bliver kigget på det.

De er ikke tvivl om, at de vil fortsætte med at være medlem.

- Det er jo Dyrlægeforeningen, der kender os bedst, siger Laura.

Hvad synes medlemmerne så om, at deres fagforening ringer dem op for at høre deres mening?

- Dejligt – I kan regne med, at intet nyt er godt nyt fra medlemmerne, siger Steffen, men det var dejligt at blive hørt, om der var noget.

Laura var også glad for den personlige henvendelse.

- Man får følelsen af ikke bare at være et nummer i filen, og jeg er glad for al den information, jeg fik.

Hun foreslår, at man overvejer at ringe til medlemmerne, når de er helt nyuddannede, i stedet for det brev de fik der.

Det er på det tidspunkt, man kan være mest i vildrede over, hvilke muligheder der er, og hvad Dyrlægeforeningen kan tilbyde.