Nedtælling til den nye veterinæruddannelse på AU Viborg

Uddannelse I august slår Aarhus Universitet dørene op til den nye veterinæruddannelse på AU Viborg ved Foulum, 9 km fra Viborg, og forventningerne er høje. Charlotte Lauridsen, institutleder for Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab (ANIVET) på Aarhus Universitet, glæder sig til at byde de nye studerende velkommen og til at præsentere en uddannelse, der lover at kombinere teori med praksis på en innovativ måde. Med en stor andel af ansøgere, der har valgt uddannelsen som deres førsteprioritet, tegner fremtiden sig lys for den nye veterinæruddannelse.

IMG 0448 Foto Jørgen Weber © Jørgen Weber
Interview

- Vi glæder os rigtig meget til at byde de nye studerende velkommen. Og det glæder mig, at der er så mange potentielle dyrlægestuderende, der gerne vil læse her hos os som førsteprioritet. 42 % af dem, der har søgt ind på dyrlægeuddannelsen under kvote 2, har valgt os som førsteprioritet, forklarer Charlotte Lauridsen, der koordinerer alle detaljer for at få alt klart til den 21. august, hvor ANIVET åbner dørene for de nye studerende.

- Onsdag, torsdag og fredag er dedikeret til studiestartsaktiviteter, hvor de nye studerende skal lære hinanden at kende. Vi ved, hvor vigtigt det er, at de allerede fra dag ét får opbygget sociale bånd. Mandagen efter starter vi med de første forelæsninger, og det er altid lettere at gå til undervisning, når man allerede kender nogle af sine medstuderende, siger Charlotte Lauridsen og forklarer, at tutorer fra andre uddannelser på Aarhus Universitet vil være til stede for at guide og støtte de nye studerende. 

- Vi planlægger også at inddrage dyrlægestuderende fra Københavns Universitet, som kan dele deres erfaringer og hjælpe de nye studerende med at finde sig til rette, fortæller Charlotte Lauridsen. 

Samtidig starter også den nye uddannelse i Dyrevidenskab (Animal Science) og uddannelsen Plante- og Fødevarevidenskab ved campus AU Viborg, og der vil være agrobiologistuderende til stede, hvilket vil skabe et bredt studiemiljø fra starten.

En vigtig del af studiestartsprogrammet handler om at introducere de studerende til livet i Viborg.

- Det er essentielt, at de studerende ikke blot lærer om deres studie, men også om deres nye hjemby. Programmet inkluderer information om studieboliger, transportmuligheder, børnepasning og rekreative aktiviteter. Viborg Kommune har været en stor støtte i denne proces og hjælper med at formidle alt det praktiske, der skal til for at få hverdagen til at fungere.

Selvom Viborg ikke kan tilbyde samme storbyliv som København, lægger Charlotte Lauridsen vægt på, at beliggenheden har sine egne unikke fordele.

- Vi ved, at mange af vores studerende vælger os, fordi de ønsker at blive i Jylland og undgå at skulle flytte til København. Der var bekymringer om, hvorvidt nogen ville vælge at studere her, men kvote 2-tallene viser, at mange er interesserede.

En vigtig del af studielivet er de sociale aktiviteter, som en studenterforening er med til at skabe. ANIVET vil derfor skubbe på, at der bliver etableret en studenterforening.

- Det er en ting, vi ikke rigtig kan sætte i gang, før de er startet. Vi vil også sikre, at de studerende får en stemme i vores uddannelsesudvalg og en aktiv rolle i at forme deres studiemiljø, understreger Charlotte Lauridsen.

En ny model for veterinæruddannelse

Den nye veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet kommer til at adskille sig fra den eksisterende uddannelse på Københavns Universitet ved at integrere teoretisk viden med praksisnær læring langt tidligere i studiet, hvilket bringer de studerende tættere på dyr fra starten af deres uddannelsesforløb. Charlotte Lauridsen understreger dog, at veterinæruddannelsen er en enhedsuddannelse, hvilket betyder, at uanset hvor man bliver uddannet, skal man kunne de samme ting som færdig dyrlæge. 
 
- Nogle gange bliver jeg mødt med spørgsmålet: »Jamen, skal de bare lære noget om landbrugsdyr?«, fordi man tror, at i København er man specialiseret i familiedyr. Men de studerende skal lære og kunne nøjagtig det samme, når de bliver færdige som dyrlæger, uanset om de er uddannet her eller på Københavns Universitet. På vores studie kommer tingene tidsmæssigt lidt anderledes, end de gør på Københavns Universitet, men de kommer, og man skal kunne det samme.
 
Målet med den integrerede undervisningsmodel er, at de studerende kan omsætte teoretisk viden til praktisk relevans i forhold til dyrene. Fx kan de opleve dyret, når de har anatomi eller fysiologi. Den integrerede undervisningsmodel inkluderer også, at teoretiske fag som kemi og biokemi bliver undervist i sammenhæng med dyrerelaterede kurser og projekter.
 
- Dette betyder, at de studerende får mulighed for at arbejde praktisk med dyr og få empirisk erfaring tidligt i deres uddannelse,  siger Charlotte Lauridsen.

Det er jo meget stort at bygge en helt ny uddannelse. Der er mange ting, der skal være på plads, fortæller Charlotte Lauridsen, der glæder sig til at byde de nye studerende velkommen til AU Viborg.

Klinisk praksis og samarbejde med private aktører

 

Den integrerede undervisningsmodel kører gennem hele studiet, men navnlig i hele bachelordelen for dyrlæge. Jo mere klinisk relevant det bliver, desto mere overtager hensynet til, at man skal have så meget klinisk læring som muligt. Og her møder de studerende en anden væsentlig forskel i forhold til dyrlægestudiet i København – ANIVET er ikke udstyret med et dyrehospital som på Københavns Universitet. Aarhus Universitet er derfor i gang med at etablere aftaler med private klinikker, hvilket vil give de studerende mulighed for at få erfaring med syge dyr under deres uddannelse.

- Vi planlægger at klæde de studerende godt på med praktiske færdigheder, før de kommer ud i klinikkerne, som vi skal samarbejde med. De skal fx kunne injicere, sy og udføre andre grundlæggende kliniske færdigheder, inden de kommer ud i klinikkerne. Det vil sige, de lærer alt det, som man skal kunne lære på et sundt dyr. Det klæder vi dem på med her på stedet. Så det, de så bliver mødt med ude i praksis, og som vi skal have uddannelsesaftaler med, det er de syge dyr – patienterne, forklarer Charlotte Lauridsen. 

Det store klinikkursus, hvor de studerende skal i rotation i heste-, familiedyr- og produktionsdyrspraksis, vil starte i 2028, og ANIVET er i gang med at etablere uddannelsesaftaler med de private klinikker. De er ikke på plads endnu, da det ifølge Charlotte Lauridsen er lidt omstændigt, fordi uddannelsesaftalerne er omfattet af udbudsaftalen.

- Så inden vi indgår disse aftaler, skal det i udbud, og spørgsmålet er, hvor stort det skal være? Udbud light eller udbud full monty? Lige nu kører vi med at designe et testforløb.

ANIVET planlægger også samarbejde med andre universiteter og forskningsinstitutioner.

- Vi (det tekniske fakultet ved Aarhus Universitet) kalder os selv »det samarbejdende fakultet«. Der er rigtigt  mange forskningsprojekter på Aarhus Universitet, som vi tænker, at vores studerende kommer til at drage fordel af, forklarer Charlotte Lauridsen.

Hun lægger også vægt på, at samarbejdet med Københavns Universitet er vigtigt. Faktisk er der allerede etableret et samarbejde med KU omkring billeder af vævsprøver fra forskellige dyrearter, hvilket skal være med til at lære de studerende at diagnosticere sygdomme. 

Rekruttering af nye medarbejdere

Aarhus Universitet er i gang med en omfattende rekrutteringsproces for at sikre den bedste undervisning for de nye veterinærstuderende.

- Vi er i gang med anden fase af rekrutteringen, fortæller Charlotte Lauridsen.
- Nogle af stillingerne er fuldtids, men nogle områderne, som de studerende skal undervises i, er forskningsmæssigt for små til en fuldtidsstilling. Her vil det være nødvendigt at hyre folk enten som studieadjunkter eller eksterne lektorer.

De første faser af rekrutteringen har allerede givet gode resultater. I alt er der omkring 30 stillinger, der skal besættes.

I de forskellige faser er der taget bestik af, hvilke undervisningskompetencer der er brug for rent fagligt på semester 1, 2 og 3. De store sværvægtere i semester 1 og 2 er fx patologi og anatomi. Og i fase 2 bliver det noget mere dyrespecifikt.

- Vi er i gang med at bygge en hestefacilitet, så i vores fase 2-opslag har vi blandt andet skrevet »intern medicin - hest«. Vi skal have nogen, der er i stand til at undervise indenfor hest, men også familiedyr. Jeg tror, at jo mere klinisk orienteret undervisningen bliver, desto mere får vi behov for at ansætte nogen, der ikke bliver ansat fuldtids hos os. De er måske ansat ved et dyrehospital, og så 10-20 % af tiden kommer de hos os og underviser. De bliver tilknyttet os, og så afhænger det af, om de også vil forske samtidig, fordi så har man vores gængse stillingsstruktur. Ellers kan man blive ansat i de undervisningsspecifikke stillinger.

- Jeg tror, det bliver super for de studerende, at underviseren til dagligt er specialiseret inden for fx hund og kat i en praksis og kan bringe erfaringerne med sig ind i undervisningen, siger Charlotte Lauridsen.

Der arbejdes også intensivt på at renovere og bygge faciliteter, der kan understøtte den praktiske undervisning.

- Vi er i gang med at renovere »det gamle slagteri« på en sådan måde, at det kan rumme hensynet til, at det skal være på behørig afstand af vores sunde dyr. På samme måde er vi i gang med også at skulle renovere bygninger, der skal rumme heste og familiedyr.

Visioner og langsigtede mål

Charlotte Lauridsen ser store muligheder i den nye uddannelse.

- Mit mål er, at de studerende lærer det, de skal, og at de er glade for deres studietid hos os. Når de første kandidater kommer ud på arbejdsmarkedet, håber jeg, at arbejdsgiverne vil være imponerede over deres færdigheder.

- Det er godt, at vi begynder med 30 studerende, fordi der er mange ting, som man skal have overvejet. Erfaringerne fra første hold bliver utroligt vigtige for den næste flok.

En spændende fremtid

Det er lidt over tre år siden, at beslutningen om en ny veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet blev truffet, og personligt for Charlotte Lauridsen har det været hårdt arbejde. Men den hårde indsats for mange medarbejdere vil forhåbentlig være det hele værd.

- Jeg ser det som en unik mulighed for både mig og mine medarbejdere, siger hun og reflekterer over universitetets udvikling.

- Det er mange år siden, vi gik fra at være en sektorforskningsinstitution til at blive en del af Aarhus Universitet. Allerede dengang talte man om at uddanne dyrlæger her, men det var ikke det rette tidspunkt. Nu er det en realitet, og vi ligger rigtig godt her med enorme muligheder.

Foulum Foto Lars Kruse AU Foto 429 © Lars Kruse/AU Foto

Før hun blev institutleder, tilbragte Charlotte Lauridsen knap to år som professor ved Aalborg Universitetshospital.

- Dengang de etablerede medicinuddannelsen i Nordjylland, var der ramaskrig. Men de gjorde det for at tiltrække flere læger til området, og det blev en kanonsucces. Nu står vi med den samme situation her. Vi vil gerne uddanne flere dyrlæger i Midtjylland, som kan dække behovet i Jylland, siger Charlotte Lauridsen, der mener, at det er oplagt at åbne en ny uddannelse af dyrlæger i den vestlige del af landet.

- Jeg har hele tiden set det som en spændende udfordring og en stor mulighed for mine medarbejdere. Vi glæder os bare til at byde de nye studerende velkommen.