Naviger med selvtillid i en udfordrende ansættelse

Ansættelse Bevar roen og styrk dine muligheder: Sådan håndterer du en usikker ansættelse.

Usikker Beskåret
Guide

Hvis du er havnet i en usikker ansættelse, kan det være svært at bevare overblikket og troen på sig selv og sin faglighed. Dette kan ske, hvis enten økonomien i virksomheden er udfordret og truer din fremtid i virksomheden, eller hvis du er uheldig at have fået en besværlig chef, som ikke formår at lede og fordele arbejdet på en konstruktiv og motiverende måde.

Man kan også have følelsen af at være alene eller ikke være en del af det øvrige fællesskab og sociale liv med sine kollegaer.

Uanset hvilken situation, man er uheldig at befinde sig i på sin arbejdsplads, har de alle det til fælles, at ens jobsituation er usikker. Derfor er det en god idé at holde hovedet koldt og handle ud fra den situation, man befinder sig i, for at forbedre sine muligheder.

Her er nogle ting, du kan gøre i en usikker ansættelse:

  1. Hvis der er en tillidsrepræsentant på din arbejdsplads, kan du gå i dialog med vedkommende og fortælle om din situation og dine udfordringer. At involvere din tillidsrepræsentant giver dig en følelse af, at du ikke står alene, og du har en allieret, som hjælper, støtter og vil bistå dig, hvis du kommer til samtale med din leder eller har det svært med kollegaer.
  2. Kontakt ADO og få rådgivning og støtte. Du vil få tilknyttet en fast konsulent, som følger og støtter dig, og som du kan kontakte, når du føler behov for det. ADO sørger også for, at du bliver behandlet ordentligt, og dine rettigheder ikke bliver krænket, hvis du bliver opsagt. Endelig kan ADO også rådgive dig inden for dit faglige område og om andre jobmuligheder sideløbende med, at de tager sig af din nuværende ansættelsessituation.
  3. Kontakt din A-kasse og undersøg reglerne for ledighed, så du er forberedt på, hvilken situation du kan risikere at stå i. Det er selvfølgelig langt fra sikkert, at du ender med at være ledig, selvom du er i en vanskelig jobsituation på dit arbejde, men det er en god idé at kende til ledighedsreglerne, din økonomiske dækning og reglerne for at få udbetalt dagpenge. Hvis du ikke er medlem af en A-kasse, bør du overveje, om det ikke ville give mening for dig.
  4. Undersøg, hvad der er af ledige stillinger inden for dit faglige område og søg jobs, som du finder interessante. Det er klart, at du skal sørge for at gå til en jobsamtale, når du har fri – alternativt kan du tage fri eller afspadsere, hvis det ikke er muligt at placere jobsamtalen uden for normal arbejdstid.
  5. Vær i kontakt med en god ven eller et familiemedlem om din situation. En ting er at tale med din fagforening eller din tillidsrepræsentant, men det er også vigtigt, at du kan tale om dine arbejdsmæssige bekymringer med en person, som står dig nær, uden at der er et professionelt forhold mellem jer. Det kan sommetider være lettere at udtrykke sig eller være åben omkring sine følelser over for en nærtstående.