Kaninen er et intelligent, kærligt og legesygt dyr, der foretrækker at bo tæt sammen med sine artsfæller. Men alt for mange kaniner fodres forkert, får ikke den pasning, pleje og berigelse, som de har brug for, og de lever alene på alt for lidt plads. Det skal kampagnen Kaninens Dage være med til at ændre på, fortæller Mette Halck, bestyrelsesmedlem i Faggruppe Familiedyr og tovholder for den arbejdsgruppe, der stiller skarpt på kaninernes og andre eksotiske hobbydyrs velfærd.
Det er Faggruppe Familiedyr, exotgruppen og Videncenter for Dyrevelfærd (ViD), der sammen står bag initiativet.
- Kampagnen er rettet mod dyreejere, veterinærfaglige og detailhandlen, og fokus er på, hvordan man som dyreejer bedst muligt tilgodeser kaninens sociale, næringsmæssige og fysiske behov. Vi har derfor også brug for klinikkernes hjælp til at få budskaberne om kaninens røgt og pleje bredt ud, fortæller Mette Halck.
Videnbank
Både Dyrlægeforeningens hjemmeside og dyreetik.dk, der er undervejs med en dedikeret kaninside, skal være videnbaser, hvor man – uanset om man er dyreejer, dyrlæge eller detailhandler – kan hente et bredt udvalg af informationer om alt fra kaninens fodring, pasning, neutralisering, social adfærd, generelt adfærd, adfærdsproblemer til behov for aktivering.
- Vi har forsøgt at tænke hele vejen rundt også i forhold til informationskanaler. Der er kommer webinarer for detailhandlen omkring fodring, webinarer om bonding, adfærd og kaninvenlig håndtering og indretning af klinikken. For de studerende kommer der en foredragsaften omkring fordring og pasning af kaniner. Derudover kommer der en hel række podcasts, som tager udgangspunkt i det, folk oftest søger på, når de googler kanin – fx kommer der en podcast om »Hvorfor vil min kanin ikke spise?«.
- Vi har også lavet et grydeklart foredrag om kaninens fordring og pasning. Det kan klinikkerne downloade og bruge til en infoaften om kaniner til klienterne, fortæller Mette Halck og tilføjer, at som en hjælp til klinikkerne er der ligeledes lavet opslag – tilpasset de forskellige sociale medier – som klinikkerne kan dele.
- Vi håber, at flest muligt vil være med til at dele opslag på de sociale medier under kampagnen. Som en hjælp vil opslagene ligge klar med indhold, så de er lige til at dele i de dage, hvor kampagnen foregår.
Desuden vil plakaten »Den store pølleguide« være tilgængelig, så flest muligt kan få indblik i, hvor meget information der gemmer sig, når man ser på kaniners afføring. Klinikkerne kan desuden dele kaninfolderen om fodring og pasning med deres klienter.
Årlig tilbagevendende begivenhed
Mette Halck regner med, at det meste materiale ligger klar ved udgangen af maj måned, så klinikkerne, i god tid inden det bliver sommerferietid, kan planlægge egen indsats.
- Alle klinikker modtager en mail i slut juni, hvor vi beskriver de praktiske detaljer om, hvordan man kan blive en del af kampagnen. Jo flere, der vil være med, jo bedre er det, understreger Mette Halck, der håber, at det massive fokus på kaninens velfærd sætter den i et nyt lys.
- Uvidenhed er det største problem, så det skal vi have ændret med denne kampagne. Og her kan detailhandlen også gøre en stor forskel med bedre vejledninger til dyreejerne. Det er et langt sejt træk, og vi vil derfor gøre Kaninens Dage til en årlig tilbagevendende begivenhed, hvor vi støtter hinanden i at fokusere på kaninen. Vi har også kontakt med en lang række organisationer, der vil hjælpe med at sprede budskabet, siger Mette Halck.