En kvalitetssikring, der rækker længere ud end kun til vores egen praksis

Klinisk praksis Som den første kvægpraksis er Kvægdyrlægerne Kronborg for nylig blevet certificeret under ISO Dyrlægen. Mirjam Steffensen, kvægdyrlæge og medejer af praksis, ser mange fordele – ikke mindst, at kvalitetssikringen rækker længere ud og er med til at løfte bunden hos de kunder, de betjener.

20211202 131600 (1)

Personalegruppen mødes hver uge ved en storskærm, hvor de gennemgår alt det, de ikke har nået. Her ses Mirjam Steffensen sammen med Jakob Glasius, der ligesom Mirjam, Francesca Maassen og Lotte Holst Pedersen er medejere af Dyrlægerne Kronborg.

© Privat
Interview

Med Kvægdyrlægerne Kronborg er ISO Dyrlægen udvidet og omfatter nu både familiedyrs-, heste- og kvægpraksis.

Kvægdyrlægerne Kronborg fik certifikatet i hånden i december måned, og ifølge Mirjam Steffensen har det været en befriende rejse at nå dertil, selv om certificeringen på ingen måde er gjort med et stykke papir, der skal i glas og ramme. Det er en fortløbende proces, der kræver dagligt fokus, fortæller hun.

Det har taget cirka halvandet år at komme i land med certificeringen.

- Vi besluttede os for at komme med i ISO Dyrlægen, efter vi mødte Lone (kvalitetschef hos ISO Dyrlægen, -red.) og fik talt om ePraksis, og hvordan man kan få kvalitetssikring til at være en endnu mere aktiv del af hverdagen. Det synes vi, passede godt ind i vores praksis, siger Mirjam og understreger, at det ikke var sådan, at de skulle begynde helt fra bunden.

- Vi har gennem mange år haft fokus på at sikre kvaliteten på alle de behandlinger, vi laver. Vi har fx en manual med anvisninger til behandlinger. Det betyder, at vores kunder altid får den samme behandling, uanset hvilken dyrlæge de får besøg af.

ISO-certificeringen betyder ikke, at man skal ændre på det, man laver. Man laver om på den måde, man gør tingene på, så det bliver endnu mere ens, forklarer Mirjam.

- Et lille konkret eksempel; hvis vi skal sende en prøve til et laboratorium, så kan det godt være, at den, der plejer at håndtere dette, godt ved, hvad der skal gøres. Nu er det ændret til, at hvis hun ikke er der, så kan vi andre slå op i ePraksis og finde alle informationer om hele proceduren. Dermed sker udførelsen på samme måde, hver gang vi skal sende prøver til laboratoriet.

Ikke pærenemt

Selv om certificeringen er forløbet uden de store udfordringer, har det ikke været pærenemt, understreger Mirjam.

- Det er altid svært at ændre vaner, og det er let at forfalde til at gøre tingene, som man altid har gjort. Så dagligt bliver vi nødt til at tjekke, om vi har fulgt de forskellige procedurer, og huske  hinanden på at markere i ePraksis, når vi har udført en opgave. Men det er indbygget i systemet, at man skal hakke af. Det er smart, og det gode er, at vi hele tiden får tilbagemeldinger på alle arbejdsprocesser – også de opgaver, vi mangler at få gjort.

Mirjam fortæller, at hele personalet hver uge holder et møde ved en storskærm, hvor de gennemgår alt det, de ikke har nået.

- Vi kan ikke bare lade tingene stå og tænke, at der er en anden, der gør det. Og hvis en opgave ikke er beskrevet, jamen så skal vi oprettet en ny procedure. Her skal vi også huske os selv på at gøre det i stedet for at tænke – jeg finder ud af det selv.

- Jeg synes, medarbejderne har taget godt imod e-praksis. Særligt de unge medarbejdere, fordi de er meget computermindede og nemt kan finde de rigtige procedurer og lave nye, forklarer Mirjam, som også lægger vægt på, at alle har været involveret i at skulle skrive en procedure.

- Så der er ingen, der er fritaget fra at skulle skrive noget. Det betyder så også, at man ved, hvordan man skal gøre det, og man bliver mere tryg ved systemet.

Rækker længere ud

Mirjam er begejstret for, at der ingen fare er for, at opgaverne bliver tabt mellem stolene.

- For os som kvægdyrlæger har ISO-certificeringen stor betydning for, hvordan vi laver rapportskrivning og gennemfører alle de lovpligtige besøg. Vi ved præcis, hvordan vi skal gøre, og  hvad vi skal tage stilling til. Det er dejligt og betyder, at vi er blevet endnu mere professionelle i forhold til vores kunder. Så ISO-certificeringen er en kvalitetssikring, der rækker længere ud end kun til vores egen praksis, fordi det alt andet lige også giver de landbrug, som vi har som kunder, en bedre service.

Mere tid til at være dyrlæge

Hvis Mirjam skal opsummere, hvordan hverdagen er blevet nemmere ved at være ISO-certificeret,  peger hun på, at det har skabt overblik, de glemmer ikke noget, og klinikken kan hele tiden forbedre på de punkter, hvor de afviger.

- Afvigelserne skaber bevidsthed om det, der kan gå galt, og som vi så også skal rette op på, og hvordan vi kan blive bedre til det næste gang. ISO Dyrlægens slogan er sådan noget med at få mere tid til at være dyrlæge – og det er præcis det, det gør, slutter Mirjam.

Lungescanning I Praksis © Privat