Terminologiske udfordringer – hvad taler vi egentlig om?
Inddragelsen af dyr som hjælp til mennesker med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser har gennem de senere årtier været voksende, og der opereres blandt andet med en faglig terminologi, der skelner mellem forskellige anvendelsestyper, som det er beskrevet i White Paper on Assisted Animal Services fra International Association of Human-Animal Interaction Services ( IAHAIO) (3). Her finder man IAHAIO-definitioner for dyreassisterede interventioner og guidelines for velfærd for dyr, som inddrages i dyreassisterede interventioner.
Den brede term Dyreassisterede Interventioner (DAI) refererer til enhver
intervention, der inkluderer dyr som en del af en indsats. Under den brede
DAI-paraply findes tre undertyper:
- Dyreassisteret terapi (DAT) henviser til en terapeutisk intervention udført af en person med relevant terapeutfaglig baggrund – dvs. ergoterapeut, fysioterapeut eller psykolog.
- Dyreassisteret pædagogik (DAP) henviser til en professionel, målrettet intervention forestået af en person med relevant faglig uddannelse fra de pædagogiske fag (fx skolehunde).
- Dyreassisterede aktiviteter (DAA) kræver ikke faglig grunduddannelse og tjener primært rekreative formål (fx besøgshunde på plejecentre eller læsehunde).
Herudover findes specialtrænede hunde, der overgives til enkeltpersoner med fysiske funktionsnedsættelser for at støtte personen døgnet rundt. Disse hunde kendes som førerhunde hos blinde og servicehunde hos mennesker med anden
funktionsnedsættelse.
I et scoping review fra 2023 påpeger Foltin & Glenk (2), at der – i kontrast til de hunde, der hjælper personer med fysisk funktionsnedsættelse – på tværs af lande mangler stringent terminologi, når der henvises til hunde, der hjælper mennesker med psykiske funktionsnedsættelser. Termerne service dog, assistance dog og emotional support dog bliver brugt vilkårligt internationalt. Dette er uheldigt, da de to første er trænede i at udføre meget specifikke og veldefinerede opgaver, hvilket ikke er tilfældet med emotional support dogs, der først og fremmest yder beroligende støtte og samvær til personer med mentale helbredsudfordringer eller psykiske funktionsnedsættelser.
Lovgivningen omkring servicehunde og assistancehunde er veletableret i forhold til juridiske og lovmæssige rettigheder, men en egentlig lovgivning for de såkaldte følelsesmæssige og sociale støttehunde er sparsom (2). Den manglende stringens i terminologi medvirker i sig selv til udfordringer både lovgivningsmæssigt, forskningsmæssigt og i forhold til omverdenen – og er med til at forhindre, at der sikres best practice i forhold til emotionel support dogs’ livskvalitet og trivsel (2).
Howell et al. (4) har sammen med 137 ledende eksperter fra The International
Society for Anthrozoology (ISAZ), den ledende organisation for videnskablige
studier af menneske-dyr-interaktioner, defineret 9 essentielle termer til at beskrive dyr, der hjælper mennesker:
1. Assistance animal
2. Companion animal
3. Educational/school support animal
4. Emotional support animal
5. Facility animal
6. Service animal
7. Skilled companion animal
8. Therapy animal
9. Visiting/visitation animal.
Da service animal og assistance animal oftest bruges synonymt, anbefaler ISAZ at udfase termerne service animal og service dog og i stedet bruge termen assistance dog. I Danmark anvendes termen »terapihund« ofte i daglig tale, men denne term kan give anledning til misforståelser. Lovgivningsmæssigt anvendes i Danmark termen servicehund bredt om de hunde, der hjælper mennesker med funktionsnedsættelser, hvorved vi yderligere adskiller os fra ISAZ-anbefalinger.
I denne artikel har forfatterne, for at bidrage til en ensretning af terminologien på området, valgt at anvende termen assistancehunde om hunde, der hjælper mennesker, og opdeler dem i to undergrupper:
1) Assistancehunde, der hjælper mennesker med fysiske funktionsnedsættelser og
2) Assistancehunde, der hjælper mennesker med psykiske funktionsnedsættelser.
Nærværende artikels fokus er på assistancehunde, der inddrages som støtte for mennesker med psykiske funktionsnedsættelser.
Udbytte af assistancehunde for mennesker
Overordnet er forskningen indenfor assistancehunde til mennesker koncentreret omkring tre typer af effekter, som hunden bidrager med (5, 6):
- Funktionelt (det, hunden er trænet til at hjælpe med, fx at gøre ejer mere mobil/komme ud)
- Inklusion (positiv kontakt til andre, mere social deltagelse)
- Psykologisk (tilknytning, tryghed, omsorgsmodtager, smittende glæde).
Det bør dog bemærkes, at en betydelig del af den eksisterende forskning om assistancehunde er koncentreret omkring fysiske funktionsnedsættelser (5), og at flere studier er udført – eller finansieret af aktører med interesse i at fremme feltet, hvilket kan medføre bias (7, 8).
Der findes kun sparsom videnskabelig dokumentation om livsvilkår for hunde, som hjælper mennesker med psykiske funktionsnedsættelser. Den forskning, der foreligger, omhandler primært veteraner med PTSD, hvor data viser øget social deltagelse og positiv kontakt til andre mennesker via hunden. Dog beskrives også udfordringer i forhold til vedligeholdelse af angst og sikkerhedsadfærd hos brugeren, og en manglende sikring af dyrevelfærd for assistancehunden (9).
LaFolette et al. (10) har vist, at det afgørende for et optimalt resultat ved inddragelsen af asistancehunde til den PTSD-ramte er udvikling af stærke bånd og tilknytning mellem brugeren og hunden.
Desuden har valg af træningmetoder stor betydning. Det er vist, at positiv forstærkning øger samarbejdet og trygheden mellem hund og bruger, mens træning domineret af »straf« som fx pludselige høje lyde eller at lægge hunden ned på ryggen som tegn på dominans fører til mindre bonding, mere angstrelateret adfærd, mindre øjenkontakt og dårligere trænebarhed hos hunden (10).
Ovenstående samt anden forskning underbygger nyere viden om træning af hunde og hund-ejer-relationen i al almindelighed og understreger, at stabilitet, tryghed og en positiv og legende kommunikation mellem hund og ejer/bruger er altafgørende for hundens trivsel og livskvallitet (11, 12).
Fokus på hundens velfærd i relationen
Når man gennemgår den forskning, der er foretaget på området, bliver det klart, at der mangler fokus på sikring af assistancehundens livsvilkår og trivsel. Der kan overordnet identificeres tre problemområder med implikation for praksis:
- Der er et overvejende ensidigt fokus på, hvad hunden kan gøre for mennesket, mens hundens udbytte, velfærd og livskvalitet er underbelyst.
- Der mangler regulerede standarder, procedurer og certificeringer for, hvordan assistancehunde udvælges, socialiseres og trænes, som kan sikre, at både hunde og brugere løbende uddannes til at opnå og fastholde en sund relation, og som kan sikre, at hundens naturlige behov bliver mødt.
- Der mangler fokus på, at hunden som støtteforanstaltning ikke kan stå alene, men bør integreres med professionel intervention inkluderende rehabiliteringsinitiativer og andre støttende behandlingstilbud til bruger.
Flere forskergrupper har identificeret, at der er overordnede udfordringer med sikring af velfærden hos assistancehunde, der hjælper mennesker med psykisk funktionsnedsættelse (2, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 24).
Foltin & Glenk (2) pointerer, at psykisk sårbarhed hos bruger kan medføre udfordringer med at regulere indre spændinger og mentale tilstande, hvilket kan betyde perioder uden mulighed for at respondere på omverdenen, herunder på assistancehunden. Ud over de helt basale behov som adækvat fodring, adgang til vand samt mulighed for perioder med hvile og afslapning har hunden brug for aktiviteter som regelmæssig luftning i stimulerende omgivelser, interaktion og leg med andre hunde og ikke mindst positiv opmærksomhed, social interaktion, tryghed og støtte fra ejer samt forudsigelighed i hverdagen.
Perelta & Fine (15) påpeger, at god velfærd er essentiel for et godt samarbejde og en kærlig sameksistens, der gavner både dyret og dets menneske. Det er således vigtigt at pointere, at det altid vil være menneskets/brugers ansvar og opgave at balancere den støtte, der ønskes fra dyret, med et samvær, hvor alle dyrets behov samtidig bliver mødt. Sker dette ikke, risikerer assistancehunden at blive et redskab, hvilket ikke er i overensstemmelse med god dyrevelfærd.
Et studie af Horowitz (19) peger på, at menneskers evne til at aflæse og fortolke dyrs emotionelle tilstande generelt er præget af systematisk fejlvurdering og overvurdering. Horowitz (19) demonstrerede i et eksperiment, hvordan adfærd blev fejltolket fx som »skyld« – uanset om hunden faktisk havde forbrudt sig. Den såkaldte »skyldige mine« (fx lav kropsholdning, undvigende blik) forekom hyppigere, når ejeren troede, at hunden havde gjort noget galt, end når dette faktisk var tilfældet, hvilket indikerer, at hundens adfærd snarere er en respons på ejerens emotionelle udtryk end et tegn på erkendt regelbrud. Studiet understreger, at antropomorfe tolkninger kan føre til fejlagtige antagelser om hundens mentale tilstand og
intentioner og bekræfter et behov for uddannelse af brugere for at opnå en harmonisk relation.
Et studie af Sundman et al. (20), der undersøgte 58 assistancehunde og psykiatribrugeres relation, viste, at langtidsstressniveauer målt via hårkortisol var signifikant synkroniserede mellem hundene og deres ejere. Denne synkronisering var uafhængig af hundens aktivitetsniveau og træningsmængde og var stærkere hos hunhunde. Undersøgelsen giver første dokumentation for ægte langtidssynkronisering af stress mellem mennesker og assistancehunde og indikerer således, at ejerens stressniveau også påvirker hundens stressniveau negativt over en længere periode.
Studiet understøtter antagelsen om emotionel smitte på tværs af arter og fremhæver betydningen af ejerens mentale helbred for hundens velfærd (20). Studiet understreger desuden vigtigheden af, at der udvikles retningslinjer på området, som sikrer hunden, og at kommende assistancehundehjælpsmodtagere uddannes i, hvordan de skal læse hunden og tilgodese dens naturlige behov, som aldrig må stå i skygge af brugerens behov. Det ville være anbefalelsesværdigt med kontinuerlige
superviseringsforløb af assistancehundebrugere og standarder, som sikrer, at assistancehunden ikke udstationeres i en ung alder, men først når den er psykisk moden, hvilket for førerhunde til mennesker med synshandicap er ved 2-årsalderen.
En australsk spørgeskemaundersøgelse med 29 assistancehundeorganisationer og 28 terapihundeorganisationer har vist, at der blandt de deltagende er klar og veletableret praksis, når det gælder sundhedsgodkendelser fra dyrlæger, vacciner og undervisning i hundeadfærd og hundens kropssprog (21).
Dog peger studiet på, at der mangler retningslinjer og anbefalinger, når det gælder veterinærsuperviserede anvisninger for pause/hviletid, arbejde under varme vejrforhold, pelspleje og regelmæssige opfølgende adfærds- og veterinære sundhedstjek, herunder regelmæssige undersøgelser for parasitstatus og vejledning i valg af fodertyper, som bedst kan støtte hundens vækst og trivsel i forskellige faser af livet. Overordnet viser spørgeskemaundersøgelsen, at der er behov for mere fokus på stringens og best practice-guidelines hos assistancehundeudbyderne, særligt når det gælder sikringen af hundenes velfærd.
Perelta & Fine (15) peger i bogen The Welfare of Animals in Animal-Assisted Interventions: Foundations and Best Practice Methods på et videnshul med hensyn til dyreassisterede interventioner og påpeger nødvendigheden af, at alle interessenter (udbydere, brugere og bevillingshavere) må stå sammen om at analysere kritisk på området for at tilgodese hundenes tarv. En overordnet anbefaling fra en række forskere er derfor at arbejde interdisciplinært med at sikre velfærden hos både dyr og mennesker i den pågældende intervention ud fra et One Welfare-perspektiv.
Udgangspunktet for One Welfare-tilgangen er, at menneskelig velfærd, dyrevelfærd og miljøet omkring gensidigt påvirker hinanden og ikke kan adskilles (22). Således kan en velfærdsindsats igangsat ét sted medføre velfærdsudfordringer et andet, hvis der ikke tages højde for alle involverede i indsatsen (23). Dette understreger vigtigheden af, at assistancehundenes velfærd ikke overses i indsatser, hvor den træder til som menneskets hjælper, idet dette kan medføre en utilsigtet belastning af både bruger og hund, som er kontraproduktivt og fysisk og psykisk omkostningstungt for alle interessenter. Endelig påpeger Perelta & Fine (15), at et dyr, der er i god trivsel både fysisk og mentalt, og som får den rette støtte, er mere harmonisk, stabil og sikker i sin interaktion med mennesker.
Opsummerende kan det siges, at der er et stort behov for yderligere forskning, der kan kaste lys på assistancehundes velfærd og det vigtige samspil mellem hund og bruger.
Fremadrettede initiativer – hvad er der behov for?
Forskning identificerer således et akut behov for, at der udvikles standardiserede og kontrollerede initiativer, der sikrer rettigheder for assistancehunde til mennesker med psykiske funktionsnedsættelser.
Foltin & Glenk (2) peger på en overordnet mangel på en myndighed, der monitorerer og sætter standarder for udbyderne af assistancehunde og sikrer
hundenes juridiske status, certificeringsprocesser og træning samt velfærd.
Dette gælder også i Danmark, hvor det i modsætning til de fleste andre lande
er muligt at få en kommunalt bevilget assistancehund. I Danmark findes ingen
egentlige nationale retningslinjer og kriterier for udvælgelse, uddannelse og
bevilling af disse hunde. Der er i dag tale om et ureguleret område, hvor individuelle udbydere af assistancehunde frit kan udforme de kriterier, der ligger til grund for, hvordan der udvælges hunde og foderværter, hvor hvalpe og helt unge hunde udstationeres tidligt livet, hvilke træningsprogrammer, der anvendes og hvilke krav, der stilles til de tilknyttede træneres baggrund og uddannelse. Således sætter assistancehundeleverandører i dag egne certificeringer.
Desuden er der behov for mere fokus på uddannelse af brugeren. Gravrok et al.
(25) har undersøgt førstegangsassistancehundebrugeres transitionsproces med
deres hunde vha. semi-strukturerede interviews. Undersøgelsen indikerer et
behov for initiativer, der bedst muligt kan forberede den kommende bruger på, hvordan man opnår et godt og sundt samvær og samarbejde med hunden.
Endelig er der identificeret et behov for at forberede brugere med en assistancehund på, at der kommer en dag, hvor hunden bliver uarbejdsdygtig og må pensioneres (17). I et review af anbefalinger og overvejelser om assistancedyrs pensionering fremhæves det, at det ofte er udbyderen og brugerne, der bestemmer, hvornår dette skal ske, men at der er behov for egentlige evidensbaserede og standardiserede retningslinjer, som adresserer, hvornår en hund bør pensioneres eller fritages fra arbejde (17).
Afsluttende bemærkninger
Sammenlignet med fx en førerhund, hvis opgaver er veldefinerede, og hvor vekslen mellem arbejdsopgaver og afslapning er mere fordudsigelig, er der ingen tvivl om, at assistancehunden stilles over for en mere kompleks opgave, når den skal give støtte til et menneske med psykisk funktionsnedsættelse, hvor typen og timingen af den hjælp, hunden yder, kan være mere krævende for hunden. Det betyder, at der i assistancehundens uddannelse er behov for ekstra fokus på, hvilke interventioner mennesker med disse udfordringer kan have behov for og på at sikre, at der i hvert enkelt tilfælde foregår en individuel vurdering af slutbrugeren under hensyntagen til, om denne kan have udfordringer, som på længere sigt kan stille for store krav til hunden. »One size does not fit all«, og det er vigtigt at kunne italesætte, at en assistancehund ikke altid vil være det rigtige svar på menneskers behov for hjælp.
Med denne artikel er det forfatternes ønske at medvirke til en tillidsbaseret, åben og ærlig dialog og til, at der kommer fokus på området omkring assisstancehunde til mennesker med psykisk funktionsnedsættelse, således at det ikke er den individuelle bruger, udbyder af assistancehunde eller kommunale sagsbehandlere, som skal manøvrere i en gråzone uden standardiserede retningslinjer, der sikrer de svageste, nemlig den potentielle bruger og hund. Dyrlæger kan også have en vigtig rolle i denne ligning som faglig garant for hundenes sundhed og trivsel ved regelmæssige sundheds- og trivselschek, inklusive vurdering af behovet og tidspunktet for pensionering.